Annapanna

Direktlänk till inlägg 23 februari 2011

Varför LCHF?

Av Anna - 23 februari 2011 17:30

Sedan 5 veckor tillbaks äter Magnus och jag (och till viss del barnen med förstås) enligt LCHF-principen. LCHF=Low Carb, High Fat vilket innebär att vi utesluter så mycket kolhydrater som möjligt i vår kost och ersätter dessa med att öka på vårt fettintag. Detta gör att vi har en jämnare blosockerkurva=mindre insulinpåslag=mindre fettinlagring. Det är nämligen insulinet i blodet som gör att vi kan lagra den energin som vi inte gör av med. Eftersom blodsockerkurvan inte åker jojo så håller vi oss mätta längre och behöver således inte äta några större mängder.


Jag har många runt omkring mig som äter enligt LCHF och mår toppen av detta, men själv har jag varit vansinnigt skeptisk. Största anledningen till min misstro har varit blodfetterna.  Jobbar man som sjuksköterska på en kardiologavdelning så har man det liksom inprogrammerat att mättat fett höjer blodfetterna vilket kläggar igen blodkärlen. Det förefaller inte vara sant. Har plöjt  Andreas Eenfeldts, Kostdoktorns bok, Matrevolutionen och han menar att det egentligen inte finns någon evidens för att sambandet mellan mättat fett och igenkläggade blodkärl. Däremot menar han att det kan finnas forskning som visar på det motsatta. Intressant! Nu tog jag prov på mina blodfetter i samband med att jag la om kosten och de var hur normala som helst, så gissa om jag tänker följa upp det framöver.


  


Men visst måste jag erkänna att det känns helt vrickat att äta precis tvärt om mot vad man är uppfostrad till. Men eftersom jag mår bra så kör jag vidare. Har dessutom tappat över 4 kg på dessa veckorna och det är ju liksom en fördel till :-)


När jag under 2006 slet mig till 14 minuskilon med Viktväktarnas hjälp var jag hungrig HELA tiden. Ett helt år kämpade jag mot ständig hunger och icke stillat sug. Det är ju tortyr. Nu är jag mätt och glad hela tiden. Glömmer nästan av att äta ibland. Dessutom går jag inte i däck sådär en halvtimme efter maten som jag alltid gjort innan. Magnus har ju inget intresse av att gå ner i vikt eftersom han är normalviktig, men han känner att han mår så mycket bättre av att äta enligt LCHF att han inte ser varför han skulle återgå till sin gamla kosthållning.


Vill du veta mer så föreslår jag att du inhandlar Matrevolutionen omedelbums, för där får du all info du behöver. Annars hittar du det mesta antingen på bloggarna hos Kostdoktorn eller hos Anna Hallén. Båda dessa sidor är bra och informativa!


Jag lever utan kolhydrater ett tag till för det har bara fördelar som jag ser det. Gissar att när jag (åter) har tagit mig ner till min målvikt så kommer jag inte vara lika strikt som nu utan då kommer jag säkert smyga in lite kolhydrater för att göra livet lite enklare. Men inte just nu. Nu undviker jag dem så mycket jag kan.


Min plan är att jag även skall dela med mig av mina LCHF-recept här i bloggen i framtiden. Så håll utkik!

 
 
Ingen bild

lovisa

23 februari 2011 18:17

Jag testade under ett par veckors tid och håller med om att mattnaden var häftig! Men tillslut tröttnade jag på brocoli och vitkål och blomkål. Nu tillåter jag mig hel Bulgur. Vad lagar du?

 
Anna

Anna

23 februari 2011 20:05

Jag provade oxå ett par veckor i våras men då fick jag det inte alls att fungera. Trodde att jag skulle kräkas på ägg och bacon och lax med broccoli.

Denna gången varierar jag bättre: Wokgrönsaker, Blomkålsmos, Kalla grönsaker, Varma grönsaker, Squashspagetti. Ja, det finns MASSOR att äta som tillbehör. Jag skall försöka lägga ut lite mer recept framöver!

http://anna-panna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lisa

24 februari 2011 11:11

Den skall jag inhandla genast!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 12 april 2011 16:30

Ja, jag försakar min gamla blogg för min nya. Det kanske inte är snällt att bara strunta i sin gamla trokänare, men just nu gör jag det ändå. Behövde en nystart. Ett roligt projekt tillsammans med min dotter. Och kul, det har vi! Kom gärna på besök! ...

Av Anna - 8 april 2011 19:18

Det var INTE alls min mening att göra er oroliga. Att skriva ett sådant  deppinlägg som jag gjorde förra veckan och sedan inte höra av sig på mängder av dagar. En del har ringt och varit nojiga som sjutton och jag tackar för all omtanke.   Hur är...

Av Anna - 30 mars 2011 21:19


Om jag ärligt får säga vad jag tycker så är det liiiiite för mycket just nu. Febern ger inte med sig (3 månader nu), jag skall till Borås x2 denna veckan för olika undersökningar. Jag jobbar i helgen, vi har en 14-åring här hemma som inte är helt bal...

Av Anna - 28 mars 2011 19:54


Vaknade utan (tjoho) feber i morse. Skuttade inte (men nästan) till jobbet. Jobbade på utav bara sjutton. Promenixade hemåt i solen. Hämtade upp Axel med medföljande kompis på fritids. Tog vägen förbi affären och handlade. Gick hem plockade upp maten...

Av Anna - 27 mars 2011 20:19

I fredags när jag kom hem från jobbet låg ett brev och väntade på hallmattan. Ett stort, fint brev med handskriven adress, hur ofta för man sådana nu för tiden? I låg ett brev från min rara kusin. Ett brev som värmde ända ner i magen. Fullt av kärlek...

Skapa flashcards