Annapanna

Alla inlägg under oktober 2008

Av Anna - 28 oktober 2008 20:47


Tomt, skönt, saknar, längtar, fattas, lungt...



Av Anna - 28 oktober 2008 18:08

Läser på Blondinbellas blogg i dag (jo, jag läser hennes blogg), där hon idag skriver om sig själv:  "...och jag är ju sjukt vacker".


Jag motsäger mig inte vad  hon skriver, nej, tvärtemot tycker jag att det är ytterst befriande att en 18-årig tjej skriver så om sig själv. Sedan kan man ju tycka vad man vill om att det skall behövas nagelförlägningar, svindyra kläder, ansiktsbehandlingar, tandblekningar, pälsar för typ 12.000, och så vidare, för att känna så.

Nej, det jag reagerar på är alla de blogginlägg, landet över, som idag påpekar att så jädra självgod får man väl ändå inte vara...Har läst flertalet blogginlägg av tjejer i min ålder som klankar ner på hennes sätt att uttrycka sig.


Hur farao tänker man då? Jag önskar att jag som 35-åring hade hälften av den självkänslan. Att jag FORTFARANDE har komplex för än det ena och än det andra...Är inte det patetiskt så säg? Det är väl fantastiskt löjligt att inte känna att man duger fastän man är 35 år. Då kan man väl inte annat än att hejja på en tjej som bara är 18 som själv säger att hon är snygg!


Eller?

Av Anna - 28 oktober 2008 16:53

Idag har varit en riktigt bra dag, pluggmässigt. Det var länge sedan det kändes så här bra och det känns SÅ skönt att vara pluggsugen igen. Har även skrivit de första trevande raderna på vår c-uppsats. De stackars raderna kommer förmodligen inte finnas kvar i slutet, men på något sätt så känns det ändå bra att få ner några ord som man kan börja trixa med. Inser dock redan att vi kommer få formula om vårt syfte mer än en gång. Det är inte utan att det känns lite spännande att få se var det kommer att landa någonstans när vi är färdiga...


Däremot så börjar jag allvarligt fundera på om min syn verkligen är helt okej. Har ont i huvudet alldeles för ofta och då i synnerhet de dagar när jag har läst mycket. Det bär mig verkligen emot, då jag alltid varit ytterst stolt över min braiga syn. Jag som knappt kan använda solglasögon efterosm det känns som om jag har en cykel i ansiktet...

Tänker mig nog att jag får kolla upp det där någon dag. Det är ju lite lättare att få tid till det nu när vi inte behöver åka till skolan så ofta. Kanske att jag skall ringa och fixa en tid hos optikern lite senare?


Förövrigt vill jag bara skicka iväg MASSOR av grattiskramar till Sara på hennes 31 (!) års dag idag!


Grattisgrattis! 


Av Anna - 27 oktober 2008 18:30

Vi kom inte ut på någon längre sväng, jag och sonen, eftersom regnet öste ner. Men vi kom över till affären en snabbis iallafall. Sedan blev det baka av för hela slanten. Goda biscottis blev det!



Till ca 50 st Biscotti behövs:

100 gram grovhackad sötmandel

100 gram grovhackade pistagenötter (skalade, osaltade)

100 gram margarin

3 ägg

2½ dl strösocker

Rivet skal från 1 apelsin

1 tsk vaniljsocker

6 droppar bittermandelessens

1 tsk bakpulver

6 dl vetemjöl


Gör så här!

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka nötterna grovt. Smält smöret och ställ för att svalna. Vispa ihop ägget och sockret till det blir pösigt. Häll i smöret och de hackade nötterna. Tillsätt vaniljsockret, det rivna apelsinskalet och bittermandelessensen och rör om. Rör sedan sist i mjölet som du blandat med bakpulvret. Degen blir ganska så kletig. Häll ut på välmjölat bakbord och arbeta ihop den snabbt. dela degen i fyra delar. Forma till längder som du lägger två och två på plåtar. Platta till längderna lätt.


Grädda mitt i ungnen ca 20 minuter. Låt svalna ett par minuter och skär sedan 3 cm tjovka skivor på snedden. Lägg ut kakorna med snittytan uppåt på plåt och torka i ugnen i 75-100 grader varm ugn. Det tar en dryg timme tills det är klart!


Av Anna - 27 oktober 2008 11:26

Sonen och jag tog oss en riktigt lång och skön sovmorgon. Eller, jag gjorde det iallafall... Åt inte frulle förrän klockan var tio. Nu har jag pluggat en stund, men inser att det funkar längre. Sonen har sysslesatt sig själv länge nog nu. Nu är han uttråkad...



Skumt det där. Är ju hemma med honom idag för att det är studiedag på dagis. Ändå har jag skitdåligt samvete över att jag inte får läst så mycket som jag borde. Samtidigt som jag får dåligt samvete över vi inte hittar på någonting kul ihop. Inser att jag är en hopplös männsika, som lägger på mig dåligt samvete mest hela tiden. *Suck*. Kanske dags att sluta upp med det eller?


Just nu skiner solen. Kanske vi skulle passa på att gå ut en stund... 

Av Anna - 26 oktober 2008 14:47

Fick precis sms från de på Kreta. De berättade att det är mulet, 20 grader varmt och att de, efter 15 minuter vid poolen, hade fått frostskador.


Jag säger bara: Dötte nönö!


Här regnar det på tvären, några badkläder är det inte tal om och någon pool finns det då rakt inte.


Slutsats: Det är fortfarande mer synd om mig som måste vara hemma!

Av Anna - 26 oktober 2008 12:16

Här hemma njuter vi alla tre av en lugn och skön söndag. Det var underbart med en låååång sovmorgon i morse. Även sonen sov ganska så länge, så det var skönt! Vädret utomhus är riktigt pissigt, så vi går bara inomhus och skrotar. Jag har väl tänkt att plugga en stund innan det är dags för yoga och maken och sonen funderar på att sticka iväg på bio. Får se om det går någon lattjo film här i stan idag. 


Fick sms av resenärerna vid ett i natt, där de meddelade att de var framme på hotellet. Sedan har jag inte hört någonting mer, men jag gissar att de har intagit stranden vid det här laget...(God, jag är verkligen jätteavundsjuk. Jag erkänner!)


Även om jag givetvis redan längtar ihjäl mig efter tjejerna, så skall jag verkligen försöka njuta av veckan med sonen. Att kunna ge honom full uppmärksamhet dygnet runt. I morgon är det studiedag på dagis så då har vi hela dagen till vårt förfogande. Får se vad vi kan hitta på för någonting roligt då...


Att sedan få lite egentid tillsammans med maken på kvällarna är ju inte heller dumt. Det är vi inte direkt bortskämda med *L*.

Av Anna - 25 oktober 2008 12:07

Hur mycket kaos kan det bli när två tjejer på 15 respektive 11 år skall åka på en veckas semester??? Egentligen?


Fast om det är fantastiskt mycket viktigare att sminka sig och platta håret, och noppa ögonbrynen än att packa ner sakerna i väskorna så...

Plus att umgås med kompisar samtidigt (har kompisarna inga hem att vara i egentligen? Jag bara undrar...)


Efter sig lämnar de kaos. Urrivna skåp, saker som ligger ÖVERALLT, öppna garderobsdörrar. De skall både städa i ordning på sitt rum innan de åker, plus att de skall göra rent i kaninburen och just nu vill jag bara att de skall åka. NU. Gärna för en timme sedan...*Gaaaah*


Uppdaterat 1½ timme senare:

Alltså, jag vet precis att jag har mig själv att skylla över att detta kaos. Men jag är en sådan där mamma som vill att mina barn skall bli självständiga, med ett enormt självförtroende över att de klara av att göra det mesta själva. Och då blir konsekvensen kaos, när mamman (eller pappan för den delen)inte styr upp det hela. Det finns alltså en tanke bakom, och det är alltså helt och hållet mitt fel, men jädrans vilken självkänsla mina barn kommer att få! Ett förtydligande bara ;-)

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards